Réalité virtuelle et rééducation cognitive chez l'adulte cérébro-lésé
Bertrand Glize, Pierre-Alain Joseph, Jean-Michel Mazaux
Kinésithér Scient 2014,0550:05-09 - 10/01/2014
La réalité virtuelle est un outil récent dans l'évaluation et la prise en charge des troubles cognitifs chez le patient cérébro-lésé. Elle permet une approche globale du patient, et offre une possibilité de travail pendant des durées importantes dans des conditions écologiques et donnant un sens à l'activité, avec un transfert dans le réel qui semble satisfaisant. Elle permet une adhésion du patient dans un environnement ludique, parfois simplifié et adaptés à ses contraintes physiques et cognitives. Son efficacité dans la prise en charge rééducative semble en faire un outil qui deviendra, dans un avenir proche, indispensable aux professionnels de la rééducation.
Virtual reality is a recent tool that can be used in the assessment and management of cognitive deficits in patients with acquired brain injury. It is possible to assess the patient globally and work with the patient for long periods of time in real-life, meaningful activities. It allows patients to comply with treatment in an environment which can be simplified and adapted to physical and cognitive limitations. Virtual reality is likely to become an essential part of patient management due to its effectiveness.
Virtual reality is a recent tool that can be used in the assessment and management of cognitive deficits in patients with acquired brain injury. It is possible to assess the patient globally and work with the patient for long periods of time in real-life, meaningful activities. It allows patients to comply with treatment in an environment which can be simplified and adapted to physical and cognitive limitations. Virtual reality is likely to become an essential part of patient management due to its effectiveness.